OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jen několik málo dní po zasněném rozjímání v podání amerických GREGOR SAMSA, čekal na hudbychtivé nadšence na Strahově zážitek poněkud jiného ražení. Kanadská dvojice NADJA patří k popředním představitelům křížení ambientních zvukových ploch s těžkými a hutnými zvuky, které pak přetavují do v zásadě klasických hudebních struktur.
Mozek dua – Aidan Baker, vystoupil i se svým sólovým programem, ve kterém upřednostnil klidnější hudební polohy a předvedl svoji zručnost při práci s mašinkami, které má zvládnuté na výbornou. To dokazoval především velice umným vrstvením nasamplovaných smyček a jejich bezchybnou vzájemnou synchronizací. Tím dosahoval velice členitých zvukových vibrací, které na své pouti nabíraly další a další spolucestující, přičemž si ještě výrazně vypomáhal všemožným využitím své kytary. Baker vše dělá nadmíru promyšleně a s jasnou vizí. Jeho hudební koláže nejsou žádným nezajímavým blouděním odnikud nikam. Svojí čitelnou a postupně gradující strukturou by se hodily i jako bezchybný soundtrack emočně podobně laděného snímku. Náladu, kterou se svým setem Aidanu Bakerovi podařilo navodit, však z mého pohledu dost násilným způsobem přetnulo vystoupení domácích SUNSHINE GENOCIDE 10071941, kteří coby česká odpověď na současné drone-doomové hnutí působili především jako věrná kopírka zahraničních šablon. V jejich podání zazněly dvě skladby (snad jsem správně počítal), přičemž ta první připomínala o něco neučesanější GOSPEL OF THE FUTURE (koneckonců v řadách SUNSHINE GENOCIDE 10071941 jsou i členové „gospelů“), čili přímočarý střednětempý metal s patřičně podladěnou kytarou, a druhá byla úskokem do vod apokalyptického běsnění ve stylu SUNN O))). Ani v jednom případě mě produkce čtveřice, která nastoupila ve zvířecích maskách, nedokázala příliš zaujmout, natož vtáhnout do děje.
Z reproduktorů se opět line zvuk Bakerovy zvukové soupravy a na pódiu se kromě něj objevuje i Leah Buckareff s vizáží intelektuálky z americké střední. Tato drobná dívčina obsluhující baskytaru takřka celé (přibližně hodinu trvající) vystoupení absolvuje k publiku otočená zády a přenechává tak hlavní slovo Bakerovi. Hudba NADJI je vystavěná v zasadě dle podobných pravidel, jakými se Aidan prezentoval ve své sólové části večera, obohocena je však o další rozměry v podobě těžkých kytarových riffů a vokálních partů. NADJA toho večera ukázali především svoji posluchačsky vstřícnější tvář a obdařili dle mých odhadů tak kolem stovky posluchačů svými emočně nabitými kousky, kterým dominovala vynikající pomalá skladba, jenž zazněla jako druhá v pořadí. Co do počtu vydaných nosičů velice agilní dvojice měla z čeho vybírat a nutno říct, že playlist byl sestavěn velice účelně, včetně předpokládaného a pochopitelně i vyžádáného přídavku. Malebné i mohutné zvukové vlny, ze kterých se nořily krásné melodie a uchu lahodící zvuky, však z mého pohledu někdy dost rušivě narušoval vokál Aidana Bakera, který měl k čistému projevu poměrně daleko. Příznivý dojem z koncertu kanadských to však příliš nenahlodalo, protože jejich hudba není bytostně závislá na vokálních partech. Její síla tkví především ve schopnosti pohrávat si se zvuky a tyto vzájemně propojovat a transformovat do kozinstentních kompozičních celků a v zásadě i písní. Těch jsme si v podání NADJA onoho lednového večera poslechli hned několik a nebylo pochyb o tom, že tato hudba velmi dobře funguje i v koncertním provedení.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.